lesverslag dans
Tijdens onze les beweging hebben we gedanst. Maar niet zomaar gedanst, we hebben vooral rekening gehouden met de bouwstenen ruimte en lichaam.
We werden door onze lector beperkt in de ruitme die we kregen en moesten onze bewegingen dus ook gaan aanpassen. Zo leerden we ons ook aanpassen aan de bewegingen van anderen en speelden we dus echt op elkaar in.
Op het einde van de les maakten we zelfs een heuse choreografie! Het was leuk om te doen, maar ook leuk om de resultaten van de andere groep te zien.
Als leerkracht vind ik dit ook een leuke les om in de klaspraktijk toe te passen, omdat je kinderen zo kan leren de ruimte te benutten. Leerlingen zijn vaak geneigd om in een hoekje te kruipen. Bij zulke lessen leer ik heb dan ook echt om de ruimte die er is te gebruiken, want dat ruimte soms ook heel beperkend kan zijn.
Ruimte?
wat is ruimte eigenlijk voor mij, want het is zo een ruim begrip...
wel in de ruimte kan je bewegen, maar vooral beleven. Elk hoekje van een lokaal geeft een andere mogelijkheid of roept een ander gevoel bij je op en dat mag je zeker niet verloren laten gaan.
Het is ook belangrijk dat je beweegt vanuit je eigen fantasie en dat je ook vertrouwt op je eigen fysiek. Iedereen kan andere dingen. Sommigen zijn heel erg lening en kunnen dus bijvoorbeeld bewegingen uitvoeren die anderen gewoon niet kunnen nabootsen, maar anderen zijn dan weer enorm creatief en benutten de ruimte weer op een andere manier.